Historie

Tijdens de nieuwjaarsreceptie in 1994 bij dominee Arie v.d. Maas, waren een aantal heren het eens over het feit, dat een dorp toch eigenlijk ook een muziekvereniging moest hebben. De in 1901 opgerichte muziekvereniging Elk Naar Zijn Krachten, was omstreeks 1971 ter ziele gegaan door gebrek aan leden, veroorzaakt o.a. door de concurrentie van de op dat moment goed florerende drumband. Echter de drumband stopte na een bestaan van ruim 10 jaar ook.
Er werd na de nieuwjaarsreceptie besloten een brief op te stellen en deze huis aan huis te bezorgen om te peilen of er verder in Hoek nog wel interesse was om gezamenlijk muziek te maken. De opkomst op de vergadering was niet geweldig, maar het enthousiasme van enkelen gaf de doorslag om de vereniging toch opnieuw op te richten.
Het bestuur werd gevormd met: Bram de Groote, Piet Dieleman, Piet Feleus, Cor de Putter en Johan Zwart.
Het enige wat nog van de oude vereniging terug te vinden waren 2 notulenboeken. Geen stukje muziek, geen instrument, zelfs het vaandel was weg. Er was dus veel werk aan de winkel.
We begonnen met ca. 18 leden, de jongste was 11 jaar en de oudste, Jan Vergouwe, 78 jaar.

enzk in 1994 Onze eerste dirigent was André Verschelling, een neef van een van de bestuursleden. Repeteren deden we in het oude Raadshuis. Na een paar maanden zijn we naar het Dorpshuis gegaan, dat nu nog steeds ons onderkomen is.
De bevolking, maar vooral de ouderen vonden het geweldig dat er weer muziek was op Hoek, dus hadden we binnen de korste keren, bijna 400 donateurs, en veel belangstelling bij optredens.
We reageerden op een aanbieding 2de hands uniformen van een vereniging, die samen ging met een andere vereniging.
De pet en pluim zijn inmiddels verleden tijd, maar vanaf de start in 1994 zijn nog steeds 10 leden lid! Lees verder over de geschiedenis van ENZK.